Wspieramy „orłów fizyki” zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i szkolnym. Dzięki zaangażowaniu wiodących ośrodków naukowych i badawczych w Polsce, promujemy zainteresowania i pasje fizyczne uczniów, realizujemy projekty mające na celu popularyzację badań laboratoryjnych w szkołach. Idąc z duchem czasu, zależy nam na rozwijaniu uzdolnień naukowych i inżynierskich młodzieży.
Dział Edukacji i Szkoleń Narodowego Centrum Badań Jądrowych w Świerku oraz Instytut Fizyki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie przygotowali dwie inicjatywy dla szkół i uczniów. Pierwsza z nich to XIX edycja prestiżowego konkursu dla uczniów „Fizyczne Ścieżki”, a druga „Detektory dla szkół” to propozycja skierowana do placówek zainteresowanych dokonywaniem pomiarów promienia jonizującego w swoich pracowniach fizycznych.
Konkurs „Fizyczne Ścieżki” adresowany jest do uczniów klas 7 i 8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych i polega na przygotowaniu przez uczniów autorskich prac z zakresu fizyki. Jest o co walczyć, ponieważ na laureatów konkursu – oprócz pobytu w siedzibie Narodowego Centrum Badań Jądrowych, konkurs otwiera także szansę na uzyskanie indeksu studenta na wybranych polskich uczelniach.
„Podczas mojego pobytu naukowego w NCBJ miałem niesamowitą okazję zanurzenia się w fascynującym świecie fizyki. Mogłem zobaczyć, jak wygląda praca w naukowym ośrodku badawczym z najbliższej perspektywy. Z dużym zaciekawieniem podziwiałem wiele aktualnie trwających projektów, które są czystym wykorzystaniem fizyki w praktycznych zastosowaniach” – wspomina Paweł Wakuluk, laureat I nagrody w kategorii Pokaz Zjawiska Fizycznego XVIII edycji Konkursu.
Szczegóły konkursu wraz z regulaminem znajdziecie Państwo w linku:
Program Edukacyjny Działu Edukacji i Szkoleń Narodowego Centrum Badań Jądrowych „Detektory dla szkół” adresowany do szkół poszerza zakres doświadczeń i badań fizycznych prowadzonych w klasie i – pod względem naukowym – stanowi bardzo interesującą ofertę. Warto wziąć udział w programie, ponieważ jego uczestnicy będą mieli możliwość nieodpłatnego wypożyczenia dydaktycznych liczników Geigera-Müllera i liczników promieniowania kosmicznego CosmicWatch. Otrzymają także pakiet szkoleń przez Internet z zakresu użycia wyżej wymienionych liczników oraz pomoc merytoryczną. Od szkoły zgłaszającej się programu oczekujemy przygotowania projektu, w ramach którego uczniowie będą mierzyli promieniowanie jonizujące przy pomocy wypożyczonego sprzętu.
Szczegóły programu znajdziecie Państwo w linku:
https://www.ncbj.gov.pl/deis/detektory-dla-szkol
Informacje o projektach: konkursie dla uczniów oraz programie dla szkół znajdziecie Państwo także na stronie Kuratorium Oświaty w Krakowie: https://kuratorium.krakow.pl/zaproszenie-do-udzialu-w-projektach-edukacyjnych-narodowego-centrum-badan-jadrowych-3/
18 kwietnia br. odbyła się wiosenna odsłona „Polonistycznego przekładańca na bis”. Tym razem uczestnicy podążali śladami Czesława Miłosza. Życie noblisty oraz jego literackie dziedzictwo stały się dla nauczycieli praktyków inspiracją do kreatywnego działania na przedmiotach humanistycznych.
Już po raz czwarty Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu zaprasza dyrektorów szkół i zainteresowanych nauczycieli (kandydatów na dyrektorów oraz osoby wspierające dyrektorów w procesie zarządzania szkołą/placówką) do udziału w kolejnym z cyklu spotkaniu pt. „Porozmawiajmy o wartościach”.