
PROGRAM KONFERENCJI:
Dzień pierwszy 13.12.2024
17:00 – 17:10 otwarcie konferencji
17:10 – 18:00 Profil absolwenta
Wystąpienie dotyczyć będzie WSTĘPNEGO PROFILU ABSOLWENTA (PA) oraz konsultacji społecznych jakie przeprowadzono w celu zweryfikowania jego założeń i kształtu. Przedstawimy WSTĘPNY PROFIL ABSOLWENTA I ABSOLWENTKI który jest grafiką i słownym opisem kompetencji ucznia/uczennicy kończącej kolejny etap edukacji, odpowiada on na potrzeby otoczenia i świata w którym osoba ta będzie funkcjonować. PA to informacja dla nauczycieli w jaką wiedzę i kompetencje wyposażać uczniów i jakimi wartościami powinni się oni kierować. To informacja także dla rodziców czego mogą oczekiwać od szkoły. Nabycie tych kompetencji stanowić będzie cel edukacji, ponieważ są one fundamentem zarówno do dalszego uczenia się jak i życia w społeczeństwie oraz przyszłej pracy. Model opracowano w IBE na podstawie wyników badań, analiz, wywiadów z nauczycielami i rodzicami oraz przeglądów dobrych praktyk. Poddano go konsultacjom społecznym. Przedstawiony zostanie model PA oraz wyniki konsultacji.
Prowadzący: mgr Monika Drzymulska-Derda – ekspertka kluczowa ds. współpracy z branżami Instytutu Badań Edukacyjnych. Współautorka programu nauczania dla zawodu: technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, ekspert ds. zgodności z podstawą programową. Jako pracownik IBE jest zaangażowana w prace nad „Profilem Absolwenta i Absolwentki” – bierze czynny udział w konsultacjach społecznych wstępnego profilu.
18:10 – 19:50 Kompetencje przyszłości
W trakcie warsztatów uczestnicy poznają praktyczne narzędzia i strategie, które wzbogacą proces dydaktyczny i uczynią go bardziej angażującym dla uczniów. Zajęcia obejmą tematykę wykorzystania stron internetowych służących sprawdzaniu wiedzy uczniów, takich jak quizy i testy online, które umożliwiają szybkie i interaktywne monitorowanie postępów uczniów w nauce (Quizlet, Kahoot/Blooket oraz Wordwall). Omówiony zostanie również aspekt tworzenia flipbooków, czyli interaktywnej formy prezentacji materiału, która pozwala na organizowanie treści w bardziej przejrzysty i atrakcyjny dla uczniów sposób. Dodatkowo, uczestnicy zapoznają się z metodami organizacji gier terenowych, takich jak edukacyjne escaperoomy oraz gry w detektywów, które pozwalają uczniom w nietypowy sposób zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności analityczne, pracy zespołowej oraz krytycznego myślenia. Warsztaty będą miały charakter teoretyczno-praktyczny, dzięki czemu każdy uczestnik zdobędzie umiejętności potrzebne do samodzielnego wdrożenia omawianych metod w swoim środowisku edukacyjnym.
Prowadzący: lic. Karolina Chmura, lic. Piotr Walczak – studenci kierunku biologia II stopnia Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Przewodnicząca oraz zastępca przewodniczącej Koła Naukowego Przyrodników Uniwersytetu Komisji Narodowej „Biosfera”. Organizatorzy licznych naukowych konferencji studenckich oraz nauczyciele Uniwersytetu Dzieci i Rodziców, Wadowickiego Uniwersytetu Dzieci.
19:50 – 20:00 zakończenie 1 dnia konferencji
Dzień drugi 14.12.2024
9:00 – 9:10 otwarcie konferencji
9:10 – 10:10 Rola nowych technologii w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych
Prowadzący: prof. Izabela Ziętara – Honorowy Profesor Oświaty; nauczyciel biologii i przyrody; dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Toruniu; rzeczoznawca ds. podręczników; ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli; koordynator zespołu ekspertów ds. podstawy programowej kształcenia ogólnego z biologii. Wieloletni szkoleniowiec/edukator w obszarze prawa oświatowego i szeroko rozumianej edukacji.
10:20 – 12:20 Wystąpienia zgłoszonych nauczycieli – przykłady dobrych praktyk.
Tematy oscylujące wokół nauczania za pomocą sztucznej inteligencji, wykorzystywania zasobów Internetu oraz grywalizacji.
12:30 – 13:30 Popularyzacja zestawów narzędzi edukacyjnych z biologii „Czerwona pompa z talentem bokserskim”
Podczas warsztatów prowadząca zaprezentuje scenariusz interdyscyplinarnego projektu edukacyjnego do biologii dla II etapu edukacyjnego „Czerwona pompa z talentem bokserskim” ZPE. Ponadto w oparciu technologię AI zmodyfikuje dostępne zestawy narzędzi edukacyjnych wspierających proces kształcenia ogólnego w zakresie rozwoju umiejętności uniwersalnych uczniów oraz kompetencji kluczowych. Zaprezentowane zostaną rozwiązania w zakresie wykorzystania na lekcji aktywizujących metod nauczania.
Prowadzący: dr Kinga Wierzbicka – doradca metodyczny ds. biologii i przyrody szkół podstawowych: powiat krakowski i Miasto Kraków, doktor nauk biologicznych, nauczyciel przyrody, biologii, fizyki i chemii w SP nr 135 w Krakowie. Nauczyciel Uniwersytetu Dzieci, autorka publikacji z zakresu ekologii i dydaktyki biologii.
13:45 – 14:00 zakończenie konferencji
Kierownik formy: dr Kinga Wierzbicka, nauczyciel-doradca metodyczny ds. biologii i przyrody
![]()
ZASADY REJESTRACJI I PŁATNOŚCI
Informacje dodatkowe
Zapraszamy nauczycieli do przygotowania swojego wystąpienia – dzielenia się przykładami dobrych praktyk. Zgłoszenia (z podaniem tematu i opisu wystąpienia) należy przesłać do 24 listopada na adres mailowy: eduweekenduken@gmail.com
Całość Konferencji będzie nagrywana – uczestnicząc w Konferencji wyrażają Państwo zgodę na nagrywanie.
Organizatorzy:
Studenckie Koło Naukowe Przyrodników UKEN Biosfera;
dr hab. Alicja Walosik, prof. UKEN
dr Beata Jancarz-Łanczkowska UKEN
dr inż. Piotr Bieniek UKEN
dr Kinga Wierzbicka MCDN
Współorganizator: Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli