
W trakcie konferencji uczestnicy poznają zagadnienia związane z wielokulturowością, oraz sposoby pracy z uczniami z doświadczeniem migracji ze szczególnym uwzględnieniem ucznia ukraińskiego oraz uczniów zagrożonych dyskryminacją. Poznają przykłady dobrych praktyk w pracy z uczniem cudzoziemskim.
Adresaci: nauczyciele zainteresowani zagadnieniami pracy z uczniem cudzoziemskim
Program konferencji:
| 15.00- 15.10 | Uroczyste rozpoczęcie konferencji |
|
15.10- 16.00
|
Edukacja o mniejszościach narodowych i etnicznych w Polsce – w stronę postaw otwartości i dialogu międzykulturowego dr Alina Awramiuk – Godun – Doktor Nauk o Ziemi (2007 r.), adiunkt w Pracowni Edukacji Geograficznej, na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Pełni funkcje: Koordynatorki ds. Bloku pedagogicznego oraz ds. równości w zakresie spraw pracowniczych. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół geografii kultury i krajobrazu kulturowego, a także edukacji geograficznej. Pasjonują ją zagadnienia związane z problematyką zróżnicowania kulturowego (zwłaszcza religijnego) na obszarach pograniczy. Prowadzi badania dotyczące wpływu zróżnicowania kulturowego na kształtowanie krajobrazu pogranicza, a także analizy kartograficzne pozwalające określić zasięg przestrzenny kultur. Interesują ją również zagadnienia dotyczące kształtowania tożsamości, relacji międzykulturowych i przenikania kultur (tradycji, zwyczajów, idei) oraz ich przejawy w krajobrazie. Działa aktywnie również w obszarze edukacji geograficznej, angażując się w badania dotyczące, m.in. percepcji regionu przez uczniów oraz realizacji edukacji regionalnej w szkołach; identyfikacji postaw młodzieży wobec odmienności kulturowych i zjawiska migracji, w tym kształtowania wśród uczniów postaw otwartości, zrozumienia oraz szacunku wobec osób reprezentujących inne tradycje. Podejmuje dyskusje nad stanem edukacji krajobrazowej w polskiej szkole oraz nad potrzebą uwzględniania w edukacji geograficznych idei edukacji międzykulturowej. |
|
16.00- 16.40
|
Sukcesy i wyzwania w pracy z dziećmi ukraińskimi – wnioski do dalszej pracy mgr Marta Baran – nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 4 w Krakowie, Zespole Szkół Mechanicznych Nr 1 im. Szczepana Humberta w Krakowie oraz XLIV Liceum Ogólnokształcące im. ks. Stanisława Konarskiego w Krakowie. Wychowawca oddziału przygotowawczego dla uczniów z Ukrainy w Szkole Podstawowej nr 4 w Krakowie. Autorka scenariuszy koncertów muzycznych, innowacji pedagogicznych. Współpracowała z fundacjami, wspierała akcje charytatywne „Naprzeciw nadziei”. Współorganizowała konferencji wojewódzkich dla dyrektorów i rodziców. Otrzymała nagrodę Ministra Edukacji Narodowej (2000) |
|
16.40 -17.20
|
Między strachem a sprawczością – (nie)równe obywatelstwa po dwóch latach wojny na pełną skalę na Ukrainie dr Elżbieta Mirga-Wójtowicz – animatorka kultury, politolożką i badaczka, związana m.in. z Ośrodkiem Badań nad Migracjami UW. Posiada blisko 15-letnie doświadczenie w pracy w administracji rządowej w zakresie polityki państwa wobec mniejszości etnicznych i narodowych oraz w koordynowaniu polityki integracyjnej wobec Romów w Polsce. W latach 2008-2014 była Pełnomocnikiem Wojewody Małopolskiego ds. Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Autorka raportów ewaluacyjnych dla Komisji Europejskiej w ramach projektu Roma Civil Monitor (2017-2020) oraz Roma Civil Monitor II (2021-2025). Autorka artykułów naukowych i popularnonaukowych o tematyce romskiej |
|
17.20 -17.50
|
Antydyskryminacyjna rola geografii w kształtowaniu postaw tolerancji wobec mniejszości narodowych i etnicznych – nieoczywiste zastosowanie wiedzy i umiejętności geograficznych dr Michał Zatorski – nauczyciel konsultant w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli, absolwent studiów I i II stopnia geografia z przyrodą na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, doktor nauk o Ziemi i środowisku na Uniwersytecie Jagiellońskim. Naukowo zajmuje się geomorfologią strukturalną, geoochroną, geoturystyką i waloryzacją środowiska abiotycznego. Ukończył również studia podyplomowe „Romowie w Polsce – historia, prawo, kultura, stereotypy etniczne”, przygotowując pracę seminaryjną pt. „Antydyskryminacyjna rola geografii w kształtowaniu postaw tolerancji wobec mniejszości romskiej i łemkowskiej”. Były nauczyciel geografii w Szkole Podstawowej nr 4 w Krakowie i doradca metodyczny ds. geografii. Autor licznych publikacji dydaktycznych i naukowych o tematyce m.in. zajęć terenowych, progresywizmu pedagogicznego, a także edukacji antydyskryminacyjnej na lekcjach geografii |
| 17.50 -18.00 | Podsumowanie konferencji |
Kierownik formy: Mariusz Stinia
