Konferencja online „Matematycznie połączeni. O odkrywaniu pozornie ukrytych zależności”, zorganizowana w dniach 3 i 9 czerwca przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Powiatowe Centrum Edukacji w Brzesku, cieszyła się z dużym zainteresowaniem. W obu turach konferencji wzięło udział 124 nauczycieli – nie tylko matematyki, ale także innych przedmiotów.
Prelegenci, nauczyciele konsultanci i doradcy metodyczni podjęli próbę holistycznego spojrzenia na matematykę szkolną. W swoich wystąpieniach zaprezentowali przykłady jej praktycznych zastosowań w rozwiązywaniu problemów otaczającego nas świata. Wykazali też jak ważna jest popularyzacja matematyki wśród uczniów. Agnieszka Gietner ukazała przykłady opisywania muzyki za pomocą arytmetyki oraz zastosowanie symboli i terminów matematycznych w tej dziedzinie sztuki. Analizując własności „złotej proporcji” oraz ciągu Fibonacciego, Dorota Długosz poszukiwała przepisu na piękno w malarstwie i architekturze. Biologia potrzebuje narzędzi matematyki do identyfikowania i rozwiązywania problemów współczesnego świata – przekonywała dr Kinga Wierzbicka. Antonina Świeży i Joanna Wołoszyn, szukając matematycznego klucza do zrozumienia istoty miłości, zaprezentowały parafrazę wiersza K. I. Gałczyńskiego „Rozmowa liryczna”. Mariusz Stinia udowodnił, że inteligencja logiczno-matematyczna i językowa wspierają się wzajemnie. Monika Oleksy stworzyła okazję do gimnastyki umysłu, prezentując łamigłówki i ciekawostki matematyczne. Lidia Okrzesa zaprezentowała eksperymenty i doświadczania rozwijające wyobraźnię i kreatywność oraz pobudzające uczniów do stawiania pytań i krytycznego myślenia. Gabriela Dolińska ukazała korelację międzyprzedmiotową poprzez liczne przykłady aktywności matematycznych na różnych przedmiotach.
W panelu dyskusyjnym dr Joanna Major poruszyła kwestię zadań tekstowych, które umożliwiają modelowanie i rozwijają myślenie matematyczne. Zbigniew Adamek omówił kwestię współzależności między matematyką a innymi przedmiotami, w szczególności geografią. Dr Zdzisław Pogoda podkreślił istotę wszystkich poruszanych zagadnień oraz zaproponował zorganizowanie kolejnej, interdyscyplinarnej konferencji „Matematycy innym, inni matematykom”.
Atmosferę panującą wśród uczestników konferencji oddaje poniższy wiersza autorstwa dr. Zbigniewa Powązki, który stanowi swoistą ewaluację naszej konferencji.
Gdy burza huczy wokół nas
I wirus wciąż w ataku.
Siedzimy w domach nauczając
Zdalnie i czasem drżąc ze strachu.
Lecz są odważni, mili ludzie
Którzy chcą wyrwać nas z depresji
Głoszą, jak wzory twórczo kreślić,
Jak kochać cud Królowej Nauk
I jak zarazić nie wirusem,
Ale pierwiastkiem, cosinusem,
I geometrią w pełnej krasie.
A jak to robić w każdej klasie,
Mówią na naszej konferencji.
Jesteśmy za to bardzo wdzięczni.
Już po raz czwarty Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu zaprasza dyrektorów szkół i zainteresowanych nauczycieli (kandydatów na dyrektorów oraz osoby wspierające dyrektorów w procesie zarządzania szkołą/placówką) do udziału w kolejnym z cyklu spotkaniu pt. „Porozmawiajmy o wartościach”.
Subtelna myśl antyku leżąca u podstaw koncepcji człowieka i jego roli w świecie istotnie wpływa na kształt współczesności. Starożytna retoryka, literatura, filozofia, sztuka, w tym sztuka użytkowa, sport, historia i matematyka to przykłady dziedzictwa kulturowego, bez którego cywilizacyjnie bylibyśmy obecnie w zupełnie innym miejscu. Dlatego warto nieustannie pogłębiać wiedzę uczniów na temat naszych korzeni i […]