Okres dojrzewania to jeden z najbardziej burzliwych okresów rozwojowych. Huśtawka emocjonalna u nastolatka wydaje się nie mieć końca, nastrój zmienia się z minuty na minutę. Jakby tego było mało, młody człowiek zadaje sobie ważne pytania egzystencjalne: „Kim jestem? Po co żyję? Co jest dla mnie ważne?” – na te i inne pytania związane z obecna sytuacją w polskich szkołach odpowiadali nasi prelegenci.
W dniu 10 marca 2022 w ramach projektu „Małopolska Chmura Edukacyjna – nowy model nauczania” odbyła się konferencja pt: „Między normą a patologią – wsparcie psychologiczne ucznia.”
W swoim wystąpieniu prof. dr hab. n. med. Janusz Heitzman odniósł się do aktualnej sytuacji naszego kraju związanej ze przyjęciem uczniów ukraińskich do polskich szkół. Profesor położył duży nacisk na zadania placówek takie jak: wsparcie emocjonalne, empatia, pomoc w adaptacji, ochrona przed izolacją i dyskryminacją oraz nawiązanie współpracy z lecznictwem psychiatrycznym, prawnikami i organizacjami pozarządowymi. W swojej wypowiedzi podkreślił, że trudności w funkcjonowaniu w obecnej sytuacji mogą mieć wszyscy uczniowie, zarówno polscy jak i ukraińscy.
Panie: prof. dr hab.n.med. Małgorzata Janas-Kozik i dr n.med. Lena Cichoń zapoznały uczestników z aktualną wiedzą na temat okresu adolescencji, wielu problemów występujących z kolejnych etapach rozwoju osobowości. Podkreśliły, że sporo zachowań nastolatków nieakceptowanych społecznie, wynika z trudnej sytuacji w rodzinie i nie zawsze wymaga interwencji psychiatrycznej. Prelegentki przedstawiły również problemy z możliwością zdiagnozowania choroby psychicznej.
Z dużym uznaniem spotkało się wystąpienie Maji Piekut – szkolnej psycholog. Przez pryzmat swojego doświadczenia, przedstawiła problemy uczniów, które wystąpiły po okresie nauki zdalnej. Są to: brak motywacji, prokrastynacja, niskie samoocenę, brak pewności siebie, wyobcowanie, psychosomatykę (MUS i CSF), poczucie, że na nic nie mają wpływu. Jednocześnie prelegentka podkreśliła, jak bardzo ważnym elementem w pracy wychowawczej jest dobra współpraca z rodzicami. Pozwala na zbudowanie zaufania, co jest niezbędne do dobrej diagnozy ucznia z problemami psychologicznymi.
Agnieszka Pawełko, pracująca od wielu lat w Oddziale Psychiatrii Dzieci i Młodzieży w Bielsku – Białej, przedstawiła ideę reformy psychiatrii dzieci i młodzieży. Z pasją i dużym zaangażowaniem mówiła o swoich doświadczeniach zawodowych popartych 25 letnim stażem pracy. Zaapelowała do wszystkich dorosłych: wysłuchajcie dzieci, poświęćcie im swój czas, towarzyszcie w codziennym życiu.
Konferencja hybrydowa była zorganizowana przy współpracy z Małopolską Uczelnią Państwową im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu.
Już po raz czwarty Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu zaprasza dyrektorów szkół i zainteresowanych nauczycieli (kandydatów na dyrektorów oraz osoby wspierające dyrektorów w procesie zarządzania szkołą/placówką) do udziału w kolejnym z cyklu spotkaniu pt. „Porozmawiajmy o wartościach”.
Subtelna myśl antyku leżąca u podstaw koncepcji człowieka i jego roli w świecie istotnie wpływa na kształt współczesności. Starożytna retoryka, literatura, filozofia, sztuka, w tym sztuka użytkowa, sport, historia i matematyka to przykłady dziedzictwa kulturowego, bez którego cywilizacyjnie bylibyśmy obecnie w zupełnie innym miejscu. Dlatego warto nieustannie pogłębiać wiedzę uczniów na temat naszych korzeni i […]