Zawód nauczyciela wymaga od osób, które go wykonują dużej odpowiedzialności. Obiektywizm i obrona zawodowych oraz prywatnych granic to kluczowe umiejętności.
Dwa warsztaty, które odbędą się 11 i 13 grudnia br. zakładają przybliżenie technik asertywnych oraz sposobów radzenia sobie z krytyką. Postawa asertywna oznacza obronę własnych praw w określonych sytuacjach społecznych bez zachowań agresywnych i manipulacji.
Nauczyciel jako specjalista musi umieć bronić swojego stanowiska; uleganie opiniom z zewnątrz dla uniknięcia konfliktu czy po prostu dla “świętego spokoju” na ogół jedynie pogarsza sporną sytuację. W nauczycielu rośnie wewnętrzna frustracja, która nierzadko eskaluje potem w gwałtowny sposób. Otwartość na negocjacje, konstruktywna dyskusja są jak najbardziej postawami asertywnymi, pod warunkiem, że wynikają z przekonania, a nie z chęci pójścia na ustępstwa lub zmęczenia.
Nieodłączną częścią zawodu nauczyciela jest także krytyka. Obowiązkiem pedagogów jest informowanie uczniów o wynikach ich pracy, w tym także o działaniach wymagających poprawy. Z drugiej strony, także i oni sami niejednokrotnie otrzymują negatywne oceny swoich działań od uczniów, rodziców lub przełożonych. Warunkiem wartościowej i merytorycznej krytyki jest przyjęcie asertywnej postawy.
O budowaniu asertywnych relacji, o konstruktywnym zarządzaniu emocjami, efektywnej komunikacji, o metodach radzenia sobie ze stresem i wzmacnianiu potencjału własnego i innych opowie Państwu doświadczony psycholog.
Szczegółowe informacje wraz z możliwością zapisu:
Z uśmiechem na ustach – jak radzić sobie z krytyką
Asertywność w pracy nauczyciela – jak rozsądnie stawić granice
18 kwietnia br. odbyła się wiosenna odsłona „Polonistycznego przekładańca na bis”. Tym razem uczestnicy podążali śladami Czesława Miłosza. Życie noblisty oraz jego literackie dziedzictwo stały się dla nauczycieli praktyków inspiracją do kreatywnego działania na przedmiotach humanistycznych.
Już po raz czwarty Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu zaprasza dyrektorów szkół i zainteresowanych nauczycieli (kandydatów na dyrektorów oraz osoby wspierające dyrektorów w procesie zarządzania szkołą/placówką) do udziału w kolejnym z cyklu spotkaniu pt. „Porozmawiajmy o wartościach”.