Zdalne nauczanie w wychowaniu fizycznym? Absurd? Genialne rozwiązanie?
Swoimi doświadczeniami i rozwiązaniami przedmiotowymi dzielili się nauczyciele w ramach sieci współpracy i samokształcenia.
W wirtualnej rzeczywistości nauczyciele wychowania fizycznego musieli mocno ograniczyć, albo nawet zmodyfikować realizowany materiał, ponieważ nie ma możliwości prowadzenia lekcji z wielu dyscyplin sportowych: gier zespołowych, pływania, gimnastyki, lekkoatletyki itp. Warunki pozwoliły na realizację tylko pewnych elementów tych dyscyplin. Nauczyciel ze względów bezpieczeństwa nie mógł zdalnie uczyć elementów, które wymagają asekuracji drugiej osoby.
Wychodząc naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom nauczycieli wychowania fizycznego w tarnowskim ośrodku MCDN realizowane były sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli szkół podstawowych: Bank pomysłów na WF online oraz ponadpodstawowych: Wychowanie fizyczne z pomysłem.
Spotkania nauczycieli w sieci dały możliwość do prowadzenia dyskusji, wymiany informacji i spostrzeżeń dotyczących problemów, przed którymi stanęli nauczyciele wychowania fizycznego m.in.:
W ramach funkcjonowania sieci zostały wypracowane konkretne narzędzia i scenariusze lekcji. Uczestnicy sieci opracowali zasoby użyteczne dla nauczycieli wychowania fizycznego (dokumenty, filmy, prezentacje). Praca w sieci sprawiła, że pomimo wielu przeciwieństw zdalna lekcja wychowania fizycznego okazała się ciekawą nauką i przygodą.
Materiały dydaktyczne:
Konspekt lekcji wychowania fizycznego online dla klas licealnych z aplikacją endomondo
Zakres zadań – TIK w edukacji wychowania fizycznego
Zdalne nauczanie – jak i za co oceniać ucznia?
Zdalne nauczanie – ważne wskazówki dla nauczyciela wychowania fizycznego
Konspekt zajęć z wychowania fizycznego z wykorzystaniem TIK z komentarzem dla nauczycieli
W listopadzie 2025 r. zrealizowano projekt „System INIA w diagnozie dorosłych i dzieci”, poświęcony upowszechnieniu nowoczesnych, obiektywnych metod oceny artykulacji oraz praktycznemu wykorzystaniu analizatora pola akustycznego INIA. Przedsięwzięcie było efektem współpracy Akademii Tarnowskiej, Uniwersytetu Warszawskiego oraz Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodka w Tarnowie.