„Wspaniała konferencja!”, „super wykłady”, „bardzo potrzebna i inspirująca” – oto niektóre wypowiedzi uczestników opisujące konferencję zatytułowaną „Po co? i dlaczego? – przeciwdziałanie kryzysom egzystencjalnym młodzieży w oparciu o koncepcję logoterapii i logoprofilaktyki”, która w dniu 9 listopada br. zgromadziła ponad 200 nauczycieli.
Podczas konferencji poznaliśmy raport z badań przeprowadzonych przez Fundację Archezja dotyczący kondycji psychicznej dzieci i młodzieży z województwa małopolskiego. Z ankiet wynika niestety, że kondycja psychiczna dzieci i młodzieży wymaga szczególnej uwagi i troski ze strony otoczenia. Brak poczucia sensu życia, uzależnienia behawioralne (głównie od Internetu), a także nastroje depresyjne – to zjawiska odznaczające się wysokimi i niepokojącymi wskaźnikami. Istnieje wiele powodów takiej sytuacji, a źródłem nie wszystkich jest pandemia, tym niemniej – związana z nią izolacja społeczna – uwypukliła pewne trendy. Pomocni w odkrywaniu sensu życia i sensu każdej sytuacji mogą być rodzice, nauczyciele, terapeuci.
Raport zawiera także pozytywne strony, które jasno i konsekwentnie (rok po roku) wskazują na fakt, że młodzi ludzie mają marzenia, a najważniejszymi wartościami dla nich są miłość i przyjaźń.
Podsumowaniem konferencyjnych rozważań, refleksji i dyskusji niech będzie myśl Victora Frankla – twórcy logoterapii: „Nawet, gdy nie jesteśmy w stanie zmienić sytuacji powodującej cierpienie, wciąż możemy wybrać postawę, jaką względem niej zajmiemy”.
W ostatnim czasie rosnącą uwagę poświęca się kondycji psychicznej uczniów, co wynika m.in. z szybkich przemian społecznych, narastającej presji szkolnej oraz skutków pandemii COVID-19. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży coraz częściej postrzegane jest jako jedno z najważniejszych wyzwań, przed którymi stoi współczesna edukacja.
Z radością informujemy, że rozstrzygnęliśmy konkursy organizowane w ramach jubileuszu 1000-lecia Królestwa Polskiego, skierowane do uczniów. Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za pasję, zaangażowanie oraz twórcze podejście do tematyki historycznej.