Czym zajęcia w muzeum różnią się od tradycyjnej lekcji w klasie? Czy edukacja muzealna to przedstawianie gotowej opowieści o dziedzictwie, czy też budowanie przyjaznego miejsca, by tę opowieść współtworzyć? Co może się zdarzyć, gdy do muzealnej „kuchni” wpuścimy młodzież? – to pytania, na które spróbujemy odpowiedzieć już 7 marca podczas konferencji „Rola edukacji muzealnej w zachowaniu dziedzictwa pamięci”.
Do udziału w konferencji organizowanej przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej oraz Centrum Św. Maksymiliana w Harmężach zapraszamy przedstawicieli organów prowadzących szkoły, dyrektorów, nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych z terenu województwa małopolskiego oraz wszystkich zainteresowanych tematyką edukacji muzealnej jako formą edukacji pozaszkolnej.
Konferencja została objęta honorowym patronatem Barbary Nowak – Małopolskiego Kuratora Oświaty.
Zaproszenia do udziału w konferencji przyjęli eksperci w dziedzinie muzealnictwa. Marta Graczyńska, pełnomocnik Dyrektora ds. Działalności Edukacyjnej Zamek Królewski na Wawelu – Państwowe Zbiory Sztuki, wygłosi wykład „Muzea w postpandemicznym świecie XXI wieku. Kłopot czy nadzieja?”.
Beata Grochowska, starszy kustosz, kierownik Działu Oświatowego w Muzeum Śląskim w Katowicach, opowie, jak wygląda lekcja w muzeum okiem praktyka, z kolei Jagoda Gumińska-Oleksy, pracownik Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie, zaprezentuje wykład „Przeciąg w muzeum, czyli o mocy współtworzenia”.
Dobrymi praktykami na temat edukacji w miejscu pamięci na przykładzie Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL przy ul. Rakowieckiej 37 w Warszawie podzieli się dr hab. Filip Musiał, prof. AIK, dyrektor Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Krakowie oraz dyrektor tego Muzeum.
Wydarzenie to otwiera projekt Akademia Dziedzictwa Pamięci adresowany do nauczycieli drugiego i trzeciego etapu edukacyjnego.
Założeniem Akademii jest, aby osoby biorące udział w projekcie utożsamiały się z historią miejsca, w którym mieszkają, i odnosiły się do tego w swoim doświadczeniu edukacyjnym. Chcemy także, by nauczyciele, a w konsekwencji również uczniowie, wypracowali w sobie nawyk korzystania z bogatej oferty muzealnej, w ten sposób ucząc się obcowania z kulturą i dziedzictwem pamięci. Harmonogram spotkań w ramach Akademii Dziedzictwa Pamięci znajduje się na stronach internetowych MCDN oraz Muzeum.
Konferencja odbędzie się w formule hybrydowej: w Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej oraz poprzez platformę Teams.
Zapraszamy do zapoznania się z programem oraz możliwością zapisów na wybraną formułę konferencji dostępną na stronie : „Rola edukacji muzealnej w zachowaniu dziedzictwa pamięci”
Plakat promujący konferencję „Rola edukacji muzealnej w zachowaniu dziedzictwa pamięci”
Program konferencji „Rola edukacji muzealnej w zachowaniu dziedzictwa pamięci”
18 kwietnia br. odbyła się wiosenna odsłona „Polonistycznego przekładańca na bis”. Tym razem uczestnicy podążali śladami Czesława Miłosza. Życie noblisty oraz jego literackie dziedzictwo stały się dla nauczycieli praktyków inspiracją do kreatywnego działania na przedmiotach humanistycznych.
Już po raz czwarty Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu zaprasza dyrektorów szkół i zainteresowanych nauczycieli (kandydatów na dyrektorów oraz osoby wspierające dyrektorów w procesie zarządzania szkołą/placówką) do udziału w kolejnym z cyklu spotkaniu pt. „Porozmawiajmy o wartościach”.