13.12.2022

Rozwój kompetencji matematyczno-przyrodniczych – pokonferencyjnie

Wystąpienie S.Kołakowska

Nauki przyrodnicze są niezwykle ważne we współczesnej edukacji, otwierają przed młodymi ludźmi perspektywę ciekawych studiów i atrakcyjnej pracy. Z myślą o tym MCDN Ośrodek w Oświęcimiu przy współpracy z Małopolską Uczelnią Państwową im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu zorganizowało w dniu 8 grudnia 2022 roku konferencję pt. „Rozwój kompetencji matematyczno-przyrodniczych w szkole szansą na wszechstronny rozwój uczniów” dla nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W czasie konferencji uczestnicy wysłuchali wystąpień wykładowców z Małopolskiej Uczelni Państwowej w Oświęcimiu oraz z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

Dr hab. Danuta Piróg, prof. UP wygłosiła referat pt.: „Po co, jak i o co pytać? Strategie, metody i techniki budowania samodzielności poznawczej na lekcjach geografii”. Podczas swojego wystąpienia zwróciła uwagę na kluczowe umiejętności każdego nauczyciela, czyli zadawanie pytań oraz tworzenie sytuacji problemowych skłaniających uczniów do refleksji. Podkreśliła, iż proces stawiania pytań powinien przebiegać dwukierunkowo, uczniowie powinni być prowokowani do samodzielnego zadawania pytań, gdyż wpływa to na pogłębiony stopień przetwarzania.

Dr Sylwia Kołakowska, prof. MUP zaprezentowała uczestnikom konferencji sposób na „Odczarowanie fizyki”. Jej wypowiedź – bazująca na wcześniejszych doświadczeniach – nawiązywała do wyników egzaminów maturalnych z fizyki z poprzednich lat. Doktor podkreśliła, jak ważne jest, by uczniowie widzieli przenikanie się dziedzin w naukach przyrodniczych, dla których narzędziem poznania jest matematyka.

Z pozytywnym odbiorem uczestników spotkał się również kolejny prelegent, mgr inż. Artur Pelo, wykładowca w MUP oraz nauczyciel informatyki w liceum ogólnokształcącym. W swoim wystąpieniu pt. „Zastosowanie mikrokontrolerów i zestawów Smart w nauczaniu programowania i przedmiotów matematyczno-przyrodniczych” pokazał, jak w ciekawy sposób na różnych poziomach edukacji wykorzystać zestaw klocków LEGO Smart. Zaprezentował różnego rodzaju rozwiązania metodyczne, które stosuje w swojej pracy. Przedstawił wyniki pracy z uczniami szkoły podstawowej w ramach projektu MUP: „Oświęcimski Uniwersytet Młodego Odkrywcy”.

Ostatnim prelegentem była dr Janina Duda, prof. MUP, wieloletni nauczyciel matematyki w gimnazjum i liceum ogólnokształcącym, obecnie adiunkt w Instytucie Nauk Inżynieryjno – Technicznych Małopolskiej Uczelni Państwowej im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu. W swoim wystąpieniu zatytułowanym „Rozwój kompetencji matematycznych uczniów poprzez stawianie i rozwiązywanie problemów, również z zastosowaniem nowoczesnych technologii” Pani doktor przedstawiła ciekawe zadania i metody pracy z uczniami na różnych poziomach – zarówno z uczniem uzdolnionym matematycznie, jak i uczniem wykazującym trudności w nauce matematyki. Podkreśliła, jak ważne jest, by umożliwiać uczniom samodzielne dochodzenie do wiedzy matematycznej, inspirowanie do samodzielnego poszukiwania rozwiązań przez uczniów, a nie tylko „uczenie procedur i schematów rozwiązań”.

W konferencji wzięli udział nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Wystąpienia zaproszonych gości spotkały się z żywym odbiorem uczestników, zachęcały do dyskusji, przyczyniły się do zaktualizowania posiadanej przez nich wiedzy, oraz inspirowały do zastosowania jej w praktyce szkolnej.

Galeria zdjęć

wróć do listy aktualności
arrow
Facebook
YouTube