Jak rozmawiać z młodzieżą o wartościach? Co dla dzisiejszych młodych ludzi jest ważne, a co trudne? Czy we współczesnej szkole jest miejsce na kształtowanie uczniowskich postaw? Jaka jest w tym rola nauczyciela? Na te i inne pytania szukali odpowiedzi prelegenci konferencji „Szkoła wartości. Fundamenty dobrego społeczeństwa”, która odbyła się 28 lutego 2023 r. w Ośrodku Krakowskim Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli (MCDN).
Konferencja dotycząca roli i miejsca wartości we współczesnej szkole oraz w życiu uczniów i nauczycieli miała postać hybrydową – można w niej było wziąć udział w formie stacjonarnej w siedzibie Ośrodka Krakowskiego MCDN przy ul. Garbarskiej 1 lub online. Spotkanie miało na celu wsparcie nie tylko wychowawców klas, ale wszystkich nauczycieli, gdyż nieodłącznym i istotnym elementem pracy pedagogicznej nauczyciela jest właśnie jego rola wychowawcza wobec dzieci i młodzieży. Szkoła powinna być takim miejscem, w którym podejmuje się trud – oparty na dialogu i zrozumieniu świata współczesnego młodego człowieka – kształtowania postaw społecznych uczniów w oparciu o hierarchię wartości przyjętą, i wciąż ewoluującą, w kulturze polskiej i europejskiej.
Spotkanie otworzył oficjalnie dr Łukasz Cieślik, Dyrektor MCDN. Wydarzenie miało charakter dwugłosu środowiska akademickiego kształcącego m.in. przyszłych nauczycieli oraz środowiska doradców metodycznych pracujących na co dzień zarówno z młodzieżą, jak i nauczycielami. W pierwszej części usłyszeliśmy wystąpienia prof. Małgorzaty Boguni-Borowskiej z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, dr Aldony Guzik z Uniwersytetu Pedagogicznego oraz dra Łukasza Tomczyka z Instytutu Pedagogiki UJ. W tej części poruszano szereg zagadnień związanych ze współczesnymi modelami kulturowymi wpływającymi na zachowania młodego pokolenia oraz wskazano na związane z tym zagrożenia (np. nomofobia, phubbing). Część druga wypełniona była świadectwami dobrych praktyk doradczyń metodycznych MCDN, które dzieliły się z uczestnikami Konferencji swoim doświadczeniem, obserwacjami i spostrzeżeniami związanymi z postawami młodzieży wobec zastanego świata wartości. O swoich sposobach pracy z uczniami przedstawiły: Joanna Wołoszyn, Barbara Sykulska, Agata Wójcik oraz Joanna Rzońca.
18 kwietnia br. odbyła się wiosenna odsłona „Polonistycznego przekładańca na bis”. Tym razem uczestnicy podążali śladami Czesława Miłosza. Życie noblisty oraz jego literackie dziedzictwo stały się dla nauczycieli praktyków inspiracją do kreatywnego działania na przedmiotach humanistycznych.
Już po raz czwarty Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu zaprasza dyrektorów szkół i zainteresowanych nauczycieli (kandydatów na dyrektorów oraz osoby wspierające dyrektorów w procesie zarządzania szkołą/placówką) do udziału w kolejnym z cyklu spotkaniu pt. „Porozmawiajmy o wartościach”.