Blisko 500 nauczycieli wzięło udział w konferencji „Uwaga! Uczeń w depresji”. Ten prosty, a zarazem wymowny tytuł odsłania jednakże skalę niepokojącego zjawiska, ukazując złożoność problemu. Pomoc młodym ludziom cierpiącym na depresję czy zaburzenia lękowe jest niezbędna. By była ona profesjonalna i skuteczna, należy mieć wiedzę o depresji i wykazywać się empatią.
Rozpoznawanie depresji u nastolatków jest trudne, ponieważ wiele typowych objawów tej choroby można pomylić z normalnymi – w okresie dojrzewania – zmianami w zachowaniu i nastroju. Niemniej, istnieją symptomy, na które warto zwrócić uwagę.
Wiedzę na temat przyczyn i przebiegu depresji oraz roli nauczyciela w realizacji działań profilaktycznych i wspomagania leczenia ucznia zdobyli uczestnicy konferencji, która odbyła się w 26 października br., w Ośrodku MCDN w Krakowie. Informacje uzyskane podczas spotkania z pewnością wykorzystają w codziennej pracy z uczniem oraz we współpracy z rodzicami.
Prelegenci konferencji: prof. dr hab. n. med. Maciej Pilecki, psychiatra, oraz dr Dorota Solecka, psycholog kliniczny i psychoterapeutka omówili depresję jako zjawisko wymagające pokory i ogromnej wiedzy ze strony lekarza i psychoterapeuty, ale także cierpliwości ze strony osób żyjących w otoczeniu pacjenta. Depresję u dorosłego pacjenta specjalista jest w stanie zdiagnozować po jednej wizycie; w przypadku dzieci – często dopiero po trzeciej.
Jako nauczyciele jesteśmy najlepszymi sprzymierzeńcami psychiatrów w rozpoznawaniu choroby psychicznej dziecka czy nastolatka, ponieważ znamy uczniów, obserwujemy ich codzienne zachowanie i dostrzegamy zmiany w nastroju. Możemy też wpłynąć na zmianę świadomości społeczeństwa, w którym akceptowana jest choroba ciała, a wciąż lekceważona choroba psychiczna.
Nadal zdumiewa fakt, że osoby z chorym okiem, bolącą ręką czy niesprawnym kolanem wysyłamy do lekarza, a borykającym się z uczuciem przygnębienia, beznadziejności czy izolującym się społecznie udzielamy pseudo-porad typu: „Weź się w garść!”, „Rusz się, to ci przejdzie!”
Jako dorośli, zatroskani o prawidłowy rozwój naszych dzieci, życzylibyśmy sobie, by wiedza zdobyta na konferencji nie musiała być wykorzystywana w praktyce.
18 kwietnia br. odbyła się wiosenna odsłona „Polonistycznego przekładańca na bis”. Tym razem uczestnicy podążali śladami Czesława Miłosza. Życie noblisty oraz jego literackie dziedzictwo stały się dla nauczycieli praktyków inspiracją do kreatywnego działania na przedmiotach humanistycznych.
Już po raz czwarty Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu zaprasza dyrektorów szkół i zainteresowanych nauczycieli (kandydatów na dyrektorów oraz osoby wspierające dyrektorów w procesie zarządzania szkołą/placówką) do udziału w kolejnym z cyklu spotkaniu pt. „Porozmawiajmy o wartościach”.