07.04.2025

Matematyka w Akcji – Kształtowanie Myślenia Analitycznego poprzez Działania Interdyscyplinarne – publikacja pokonferencyjna

3 kwietnia 2025 roku odbyła się Konferencja skierowana do nauczycieli matematyki szkół podstawowych i ponadpodstawowych zorganizowana przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodek w Tarnowie.

Konferencję otworzyła Ewa Sojat, wicedyrektor MCDN ds. Ośrodka w Tarnowie, podkreślając wagę podjętej tematyki kształtowania myślenia analitycznego poprzez podejmowanie działań interdyscyplinarnych, będących odpowiedzią na kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/25.

Spotkanie miało na celu ukazanie nowych perspektyw w zakresie metod, form i sposobów nauczania, sprzyjających rozwijaniu myślenia analitycznego, ze szczególnym uwzględnieniem interdyscyplinarnego podejścia do nauczania matematyki.

Wysoki poziom merytoryczny zapewnili znakomici eksperci z zakresu dydaktyki matematyki:

  • Marcin Karpiński – tutor, wykładowca dydaktyki matematyki w Szkole Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego, nauczyciel akademicki oraz doświadczony nauczyciel matematyki w liceum.
  • dr Tomasz Szwed – wykładowca Akademii Nauk Stosowanych w Raciborzu, doktor nauk społecznych oraz nauczyciel matematyki w liceum.

Prelegenci podkreślili, że kluczem do rozwijania myślenia analitycznego jest osadzanie matematyki w kontekście innych przedmiotów i doświadczeń bliskich uczniom. Zaprezentowano praktyczne i inspirujące przykłady rozwiązań, które można wdrożyć w codziennej pracy dydaktycznej. Prezentacje z wystąpień prelegentów zamieszczone zostały w materiałach pokonferencyjnych.

Konferencja była również okazją do poznania doświadczeń nauczycieli praktyków, którzy dzielili się własnymi działaniami podejmowanymi w szkołach, mającymi na celu integrację matematyki z innymi obszarami edukacji. Elżbieta Gąsior nauczyciel matematyki w Szkole Podstawowej nr 23 im. Jana Pawła II w Tarnowie zaprezentowała przykłady ciekawych projektów interdyscyplinarnych, stanowiących połączenie zagadnień realizowanych na różnych przedmiotach takich jak: plastyka, biologia, fizyka, język polski jak również w różnych dziedzinach życia jak geologia, sztuka czy zdrowe odżywianie. Na szczególną uwagę zasługują projekty z wykorzystaniem techniki origami: „Mozaika”, „Niezapominajka” i „Mozaika abstrakcyjna”. Inspiracje dostępne są w materiałach pokonferencyjnych i na stronie: http://origamiart.pl/ .

Angelika Szumlańska nauczyciel matematyki w Szkole Podstawowej nr 15 im. Józefa Bema w Tarnowie przedstawiła bardzo ciekawe sposoby wykorzystania narzędzi cyfrowych i sztucznej inteligencji w realizacji zadań i projektów interdyscyplinarnych. Można tu wymieć kilka zaprezentowanych pomysłów: matematyczne symulacje w PhET – doświadczenia online, escape roomy matematyczne, stacje zadaniowe, kody QR, gry terenowe oraz projekty interdyscyplinarne „Spot reklamowy – matematyka w życiu codziennym” i „Lekcja matematyki na boisku szkolnym”. Materiały z inspiracjami umieszczone zostały pod linkiem poniżej.

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom konferencji za tak liczny i zaangażowany udział. Duże zainteresowanie tematyką interdyscyplinarności pokazało, jak ważne i aktualne są to zagadnienia w codziennej pracy nauczycieli. Cieszymy się, że mogliśmy wspólnie tworzyć przestrzeń do wymiany doświadczeń i refleksji.
Wierzymy, że konferencja stała się źródłem nowych inspiracji, pomysłów oraz perspektyw, co będzie miało realne przełożenie na praktykę edukacyjną.

 

Link do materiałów pokonferencyjnych

Prezentacja – Angelika Szumlańska

Prezentacja – Marcin Karpiński

Prezentacja – dr Tomasz Szwed

Prezentacja – Elżbieta Gąsior

wróć do listy aktualności
arrow
Facebook
YouTube