Celem szkolenia jest dostarczenie wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu doboru i możliwości wykorzystania literatury jako narzędzia wspierającego odporność psychiczną i dobrostan dzieci. Spotkanie rozwija kompetencje związane z zagadnieniami terapeutycznej, edukacyjnej i wychowawczej roli książki oraz pokazuje przykłady skutecznych metod wspierania zdrowia psychicznego, fizycznego i społecznego najmłodszych czytelników. Podczas szkolenia Uczestnicy dowiedzą się, jak przy pomocy odpowiednio dobranych książek świadomie i skutecznie łagodzić napięcia emocjonalne dzieci, bezpiecznie konfrontować się z problemami, budować poczucie bezpieczeństwa i akceptacji. Podjęte problemy będą nawiązywały do kierunków realizacji polityki oświatowej Państwa w roku szkolnym 2025/2026.
Adresaci: Nauczyciele przedszkoli i klas I–III, animatorzy kultury, wychowawcy świetlic, nauczyciele bibliotekarze, nauczyciele terapeuci.
Treści programowe:
Prowadzący: dr Wanda Matras-Mastalerz – doktor nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa, adiunkt w Instytucie Nauk o Informacji Uniwersytetu KEN w Krakowie, członek Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego we Wrocławiu, kierownik Zespołu ds. Badań nad Książką w ramach Ośrodka Badań nad Mediami. Realizatorka projektów w ramach Centrum Leczenia Czytaniem powołanego w Krakowie przez Fundację Poemat. Słowa na wagę oraz prowadząca spotkania Dyskusyjnych Klubów Czytelniczych dla Dzieci. Autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych i popularnonaukowych z zakresu terapeutycznej funkcji literatury, animacji czytelnictwa, technik pracy umysłowej oraz edukacji medialnej i czytelniczej. Certyfikowany trener stymulacji pamięci i rozwoju intelektu, kierownik studiów podyplomowych z zakresu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej oraz kursów z zakresu biblioterapii i bajkoterapii.
Kierownik formy: Katarzyna Cieciura