Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju, edukacja zdrowotna, myślenie wizualne w edukacji – to tylko wybrane tematy grudniowego wydania naszego miesięcznika.
W ostatnim w 2020 roku numerze „Hejnału Oświatowego” koncentrujemy się na problematyce edukacji dla zrównoważonego rozwoju. Zagadnienia z tym związane mają swoje miejsce w wielu obowiązujących aktach prawnych, począwszy od zapisu w art. 5 Konstytucji RP: Rzeczpospolita Polska strzeże niepodległości i nienaruszalności swojego terytorium, zapewnia wolności i prawa człowieka i obywatela oraz bezpieczeństwo obywateli, strzeże dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju. W grudniowym numerze „Hejnału” znajdą Państwo artykuły przedstawiające główne założenia edukacji dla zrównoważonego rozwoju, a także rozwijające zagadnienie miejsca i roli tej edukacji, zwanej również edukacją dla przyszłości.
Zwracamy szczególną uwagę na tekst dr Iwony Ocetkiewicz (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie) Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju – potrzeba czy obowiązek?, podkreślający znaczenie prowadzenia edukacji dla zrównoważonego rozwoju w szkole. Istotne jest też wskazanie roli nauczycieli w nabywaniu przez uczniów kompetencji kluczowych w ramach tejże edukacji. Treść i zakres artykułu oscylują wokół szkoły, nauczyciela i ucznia w kontekście edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju. Autorka przytacza wyniki badań naukowych dotyczące wiedzy nauczycieli na temat tej edukacji. Zwraca uwagę na polską szkolną podstawę programową, która w ramach poszczególnych przedmiotów, na wszystkich etapach edukacyjnych, zawiera cele i zadania kompatybilne z możliwościami kształtowania u uczniów kompetencji kluczowych na rzecz edukacji dla zrównoważonego rozwoju.
Więcej informacji w „Hejnale Oświatowym” nr 12/198/2020.
18 kwietnia br. odbyła się wiosenna odsłona „Polonistycznego przekładańca na bis”. Tym razem uczestnicy podążali śladami Czesława Miłosza. Życie noblisty oraz jego literackie dziedzictwo stały się dla nauczycieli praktyków inspiracją do kreatywnego działania na przedmiotach humanistycznych.
Już po raz czwarty Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu zaprasza dyrektorów szkół i zainteresowanych nauczycieli (kandydatów na dyrektorów oraz osoby wspierające dyrektorów w procesie zarządzania szkołą/placówką) do udziału w kolejnym z cyklu spotkaniu pt. „Porozmawiajmy o wartościach”.