
Każda książka to most – między światem wyobraźni a rzeczywistością, między dziećmi a dorosłymi, między kulturami i językami. Czy potrafimy wykorzystać literaturę, by pomóc dzieciom zza granicy, a w szczególności z Ukrainy objętej wojną poczuć się bezpiecznie, zauważone i zrozumiane? Zapraszamy na wyjątkowe szkolenie „Literatura jako most. Jak wspierać dzieci zza granicy przez wspólne czytanie”, poświęcone roli książki w procesie integracji i budowania wspólnoty w klasach wielokulturowych. Podczas spotkania pokażemy, jak literatura dziecięca może pomóc w oswajaniu emocji, w poznawaniu języka i w tworzeniu przestrzeni dialogu bez granic. Uczestnicy poznają konkretne metody pracy z książką, które angażują uczniów o różnym pochodzeniu językowym i pozwalają im wspólnie przeżywać historie – także wtedy, gdy nie rozumieją jeszcze wszystkich słów. Podczas warsztatów będziemy czytać, doświadczać, a przede wszystkim – szukać sposobów, by literatura stała się narzędziem bliskości, empatii i budowania relacji polsko – ukraińskich.
Adresaci: nauczyciele przedszkoli i szkół podstawowych, pedagodzy, bibliotekarze, wychowawcy świetlic, psychologowie szkolni, edukatorzy i animatorzy zajęć z dziećmi w środowiskach wielokulturowych, asystenci kulturowi z Ukrainy.
Treści programowe:
Prowadzący: Anna Machacz, Aleksandra Głusek-Paczut
Kierownik formy: Katarzyna Cieciura