
Zainspirowanie nauczycieli do tworzenia projektów STEAM, dzięki którym uczniowie rozwijają swoje kompetencje poznawcze, w tym myślenie analitycznego. Wzmacnianie współpracy i poczucia odpowiedzialności w grupach mieszanych kulturowo, poprzez wspólne zadania projektowe. Podkreślenie roli nauczyciela jako przewodnika i mentora, który inspiruje, motywuje i ułatwia komunikację w klasie. Wyposażenie nauczycieli w praktyczne narzędzia i scenariusze zajęć sprzyjających integracji międzykulturowej
Adresaci: nauczyciele wszystkich przedmiotów, prowadzący zajęcia w klasach 4 – 8 szkoły podstawowej oraz inni zainteresowani nauczyciele
Program konferencji:
| 14.45 -15.00 | Rejestracja uczestników |
| 15.00- 15.10 | Uroczyste otwarcie konferencji |
|
15.10- 15.40
|
Budowanie mostów – dosłownie i w przenośni: Jak projekty STEAM z materiałów codziennego użytku rozwijają myślenie analityczne i budują relacje? Mariola Fik – z wykształcenia bibliotekarka i nauczycielka w praktyce edukatorka i trenerka. Na co dzień łączy pasję majsterkowania z zagadnieniami z zakresu modelu STEAM, myślenia projektowego i książkami. Współautorka Kursu Trenerskiego STEAM+. Od lat związana ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog. Autorka licznych materiałów edukacyjnych oraz prelegentka konferencji. Jako trenerka uczestniczy (lub uczestniczyła) m.in. w projektach: Informatyka bez Granic, Zaprogramuj Przyszłość, Amazon STEM Kindloteka, Solve for Tomorrow, Klub Młodego Programisty. |
|
15.40 – 16.10
|
Od pomysłu do współpracy – skuteczne strategie wdrażania edukacji STEAM w szkole podstawowej Natalia Matuszek – Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Władysława Orkana w Sieniawie |
| 16.10 – 16.25 | Przerwa kawowa |
|
16.25 – 18.40
|
Sesja warsztatowa Uczestnicy konferencji zostaną podzieleni na grupy. Każda grupa, rotacyjnie, będzie miała możliwość udziału w poniższych warsztatach |
| Warsztat 1 Mosty współpracy – projekt STEAM na integrację Mariola Fik – z wykształcenia bibliotekarka i nauczycielka w praktyce edukatorka i trenerka. Na co dzień łączy pasję majsterkowania z zagadnieniami z zakresu modelu STEAM, myślenia projektowego i książkami. Współautorka Kursu Trenerskiego STEAM+. Od lat związana ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog. Autorka licznych materiałów edukacyjnych oraz prelegentka konferencji. Jako trenerka uczestniczy (lub uczestniczyła) m.in. w projektach: Informatyka bez Granic, Zaprogramuj Przyszłość, Amazon STEM Kindloteka, Solve for Tomorrow, Klub Młodego Programisty. |
|
| Warsztat 2 Zwiedzanie wirtualnego świata (w tym Ukrainy) dzięki technologii ClassVR Piotr Mrokwa – Product Manager Aktin. Pasjonat robotyki i nowoczesnych technologii oraz ekspert z zakresu obsługi i zastosowania okularów ClassVR w nauczaniu wieloprzedmiotowym. Trener Centrum Nowoczesnych Technologii Aktin, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu VR, robotyki oraz zastosowania druku 3D. Certyfikowany trener Akademii ClassVR od lat związany z Fundacją Wspierania Edukacji ProFuturo, gdzie na co dzień prowadzi zajęcia z metodycznego wykorzystania nowoczesnych narzędzi edukacyjnych. |
|
|
Warsztat 3 |
|
|
Warsztat 4 |
|
| 18.30- 18.45 |
Podsumowanie i zakończenie konferencji |
Jak połączyć rozwój poznawczy z integracją społeczną? Jak sprawić, by uczniowie, którzy mówią różnymi językami, potrafili myśleć razem? Edukacja STEAM — łącząca naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę — daje narzędzia, dzięki którym każde dziecko może poczuć się ważne, kompetentne i potrzebne. Wspólne odkrywanie, eksperymentowanie i rozwiązywanie problemów to najlepszy sposób, by rozwijać nie tylko umiejętności poznawcze, ale i współpracę między uczniami. Konferencja „Ramię w ramię w odkrywaniu” pokazuje, jak metodologia STEAM może stać się mostem — rozwijając myślenie analityczne, kreatywność i relacje między dziećmi z Polski i Ukrainy. Uczestnicy poznają przykłady dobrych praktyk z polskich szkół, w których projekty STEAM stały się językiem współpracy między dziećmi z Polski i Ukrainy. Podczas warsztatów pokażemy, jak zadania projektowe, eksperymenty i konstrukcje mogą rozwijać myślenie analityczne, współpracę i empatię jednocześnie, niezależnie od bariery językowej.
Kierownik formy: Halina Pulchny