Krakowski Instytut Logoterapii w roku 2023 we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli przeprowadził badania ankietowe dotyczące kondycji psychicznej dzieci i młodzieży oraz nauczycieli.
Badania w formie ankiet zostały przeprowadzone wśród uczniów w następujących aspektach: depresja, uzależnienie od Internetu, poczucie sensu życia, relacje z rodzicami, wsparcie społeczne, aktywność w sieci, marzenia i cele, wartości. Przygotowano zestawy ankiet dla dwóch kategorii wiekowych: w szkołach podstawowych (klasy VI – VIII) badaniu poddano 4 tysięcy uczniów, a w szkołach ponadpodstawowych 7 – tysięcy.
Wyniki badań podkreślają istotną rolę, jaką w procesie dojrzewania i socjalizacji odgrywa zbudowanie życia w oparciu o horyzont sensu, co pozwala osiągnąć odpowiedni poziom integracji psychicznej i zapewnia harmonijny rozwój młodego człowieka. Jednocześnie, realizacja marzeń, dążeń i wartości – przy odpowiednim wsparciu środowiska społecznego: rówieśniczego, szkolnego, a w szczególności rodziny – znacznie zmniejsza wskaźniki depresji i uzależnienia od Internetu.
Logoterapia jako nurt psychoterapii egzystencjalnej zajmuje się leczeniem poprzez pomoc w odnalezieniu sensu życia, który – w myśl określonych założeń – stanowi najsilniejszy rodzaj motywacji, nawet w najtrudniejszych chwilach. Terapia pomaga ustalić lub przywrócić młodym ludziom hierarchię wartości oraz określić cele w życiu, co umożliwia zbudowanie lub odzyskanie poczucia stabilności, integracji i sensu (więcej o Logoterapii można znaleźć tutaj).
Badania ankietowe dotyczące kondycji psychicznej dzieci i młodzieży oraz nauczycieli realizowane przez Krakowski Instytut Logoterapii we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia będą realizowane także w tym roku. Przyjęta strategia działania pozwoli skutecznie monitorować kondycję psychiczną uczniów i nauczycieli w Małopolsce i podejmować adekwatne działania profilaktyczno-interwencyjne.
18 kwietnia br. odbyła się wiosenna odsłona „Polonistycznego przekładańca na bis”. Tym razem uczestnicy podążali śladami Czesława Miłosza. Życie noblisty oraz jego literackie dziedzictwo stały się dla nauczycieli praktyków inspiracją do kreatywnego działania na przedmiotach humanistycznych.
Już po raz czwarty Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu zaprasza dyrektorów szkół i zainteresowanych nauczycieli (kandydatów na dyrektorów oraz osoby wspierające dyrektorów w procesie zarządzania szkołą/placówką) do udziału w kolejnym z cyklu spotkaniu pt. „Porozmawiajmy o wartościach”.